måndag 30 juli 2012

Slalom-inlärning och träning

När vi var på Ullared förra veckan köpte jag ett bättre slalom än det vi tidigare kört med hemma, plockepinn-pinnar, så nu finns det ingen ursäkt till att inte få till ett snabbare slalom!

Med Charlie har jag backat träningen och breddat linjen i slalomet så att hon just nu inte behöver svänga lika mycket mellan slalompinnarna. Detta ska förhoppningsvis göra så att hon vågar springa på lite fortare och förhoppningsvis behålla denna fart när jag sakta men säkert börjar flytta ihop pinnarna igen. För tillfället kör vi bara med 4 pinnar men jag tänkte även uttöka till 12 pinnar så att hon springer på med fart vare sig det är 4, 8 eller 12 pinnar.

Med Milou som ofta är ganska så säker på slalom så försöker jag förstärka ingångarna och öka farten. Även med henne kör jag bara med 4 pinnar för tillfället eftersom jag vill att hon ska bli mycket säkrare på slalom när jag är på hennes vänstra sida och dessutom att jag ska förstå att hon faktiskt kan slalom även fast jag befinner mig där. Tror det sistnämnda kan vara svårast att träna in ;).

Även Lucky får vara med på slalomträningen men med henne är det mer inlärning som står på schemat. Hon kör fortfarande med två pinnar och vi kör stenhårt på ingångar från olika håll och vi har även vid vissa tillfällen lagt till två pinnar lite längre fram vilket har gått strålande. Lucky blir superglad när hon får träna och blir det fel så försöker hon med samma glädje om och om igen :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar